TuvaForum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Härskartekniker

2 posters

Gå ner

Härskartekniker Empty Härskartekniker

Inlägg  Knorpan sön aug 29, 2010 12:47 pm

Den här texten är kopierad från www.tuvaforum.se cachade sidor.

Det talas om fem olika grundtekniker som medvetet eller omedvetet används av en dominerande person eller grupp för att hålla andra i schack. Dessa tekniker finns över-allt och kallas Härskartekniker .

Fem kända härskartekniker är:


Osynliggörande
När du ska berätta något så börjar den som använder sig av Härskarteknik att t ex börja ordna med sina papper eller går kanske en runda i rummet. Han markerar på alla sätt att det som du försöker säga inte är särskilt intressant. När du tystnar så låtsas han som ingenting, som inget hänt.

Han kanske fortsätter att titta på tv fastän du pratar med honom.
Han säger att han har inte tid att prata med dig nu, för han har viktigare saker att göra.
Han håller för sina öron.



Förlöjligande
När du kommer med förslag han med ögonen och tittar kanske menande åt någon annan. Han skrattar högt eller lite överseende. Kanske säger han att du liknar någon som alla vet anses som en "fjant" och härmar dig. Du upplever att det du säger inte tas på allvar.

Han kan säga: tänk att du är precis som alla andra kärringar.


Undanhållande av information
Om du är tillsammans med någon som använder sig av Härskarteknik så kommer du inte känna att ni tar gemensamma beslut . Han kommer redan att ha bestämt allt och kommer inte tycka att det är naturligt på något sätt att delge dig någon information. När han delger dig något så är hans beslut är i praktiken redan fattat, och du har inte fått chans att påverka det.

Dubbelbestraffning
Du ställs inför omöjliga val, hur du än gör blir det fel. Om du tar egna initiavtiv kommer han att straffa dig för det, att du inte kan bestämma osv. Men i andra stunden kan han tycka att du ska ta för dig mer och inte vara så passiv.

EX: jag visste att det spelade ingen roill hur jag parkerade bilen, för det skulle vara fel hur jag än gjorde. han satte upp nya regler varje dag.
Han sa att han inte ville fira nyår, dagen D frågade han vad vi skulle göra. jag sa att inget är inbokat, då blev han arg och skällde på mig fö att jag inte planerat något.

Påförande av skuld och skam
Om han gör något fel så kommer han att projicera sitt eget dåliga samvete på dig och framställer det som om det vore ditt fel om du säger ifrån. Det spelar ingen roll om du säger ifrån på ett sakligt sätt för han kommer att få det till att du är den som hela tiden bråkar och förstör, att man inte kan prata med dig osv.

Ex när jag lämnade honom kallade han mig för fegis för att jag inte sagt något innan. han sa att du gav mig ingen chans att föklara/ändra på mitt beteende.

Våld eller hot om våld
En teknik att få som man vill är att använda sig av hot om våld. Det räcker att hålla hårt i kvinnan, att trycka henne mot väggen eller ner i golvet. Då vet kvinnan vad mannen är kapabel till, att han kommer att utnyttja sin styrka för att få som han vill.

Han kan smälla i dörrar, slå hårt i väggen, kasta något i marken. Låtsatskjuta med händerna.

Hur bemöter man Härskartekniker?
Att bemöta Härskartekniker är inte lätt, man slår alltid ur ett underläge. Det spelar ingen roll om du försöker bryta det här mönstret för då skruvar bara den andre upp graden av förlöjliganden, undanhållanden, hot om våld till våld. Det går inte att hålla en sund dialog utan det enda du kan göra är att hålla dig så långt ifrån en sådan person som möjligt. Gå inte in i någon som helst diskussion, förklara och försvara dig inte - håll det du måste säga mycket kort för att sedan lämna.

Gå vidare och umgås med människor som inte vill styra och domdera över dig. Det finns människor som inte har förlorat sin medmänsklighet, vänd dig till dem istället.

Bekräftartekniker

Synliggörande
Lyssna, ta folk på allvar och ge konstruktiv kritik. När du synliggör andra får du själv respekt och blir indirekt synliggjord själv.

Respektera
Visa respekt och bemöt personer seriöst, oavsett om du gillar personerna eller inte. Stötta människor i din omgivning för att få dem att känna sig vuxna, betydelsefulla och kompetenta.

Informera
Var noga med att informera och inkludera alla berörda i beslutsprocesser.

Dubbel belöning
Bejaka i stället för att fördöma – både det någon gör och inte gör.

Den här texten är kopierad från www.tuvaforum.se cachade sidor.

Jag hoppas jag inte bryter några lagar, men jag tycker det är så viktigt att förmedla kunskapen, så jag väljer att kopiera det hit, då tuvaforum.se inte är åtkolmlig just nu.
Jag har lagt till några egna erfarenheter.
All credit dock till Tuva-admin som skrivit(?) detta från början.

Knorpan

Antal inlägg : 50
Registreringsdatum : 10-08-20

Till överst på sidan Gå ner

Härskartekniker Empty tack

Inlägg  Caroline sön aug 29, 2010 5:49 pm

Ja du, det lät precis som min man i alla avseenden! Jag har länge tänkt att alla dessa förklaringar tex härskartekniker mm bara var påhitt och liksom inte snning. Svårt att förklara men som om jag inte trodde på att min man var misshandlare och skulle passa in på dessa olika namn mm:) har fortfarande svårt att inse eller erkänna...
kram

Caroline

Antal inlägg : 56
Registreringsdatum : 10-08-27

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet