TuvaForum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Ur en misshandlares perspektiv:

3 posters

Gå ner

Ur en misshandlares perspektiv: Empty Ur en misshandlares perspektiv:

Inlägg  Knorpan sön aug 29, 2010 2:26 am

•Jag känner mig liten och övervinner det genom att göra henne ännu mindre
•Jag är rädd och bemästrar det genom att inge henne ännu större rädsla
•Jag är sårad och läker såren genom att kränka henne
•Jag fruktar att bli övergiven och lindrar det genom att sätta handbojor på henne
•Jag är beroende av henne och tacklar det genom att göra henne beroende av mig
•Jag är maktlös och tacklar det genom att ta makt och kontroll över min omgivning

/Per Isdal

Knorpan

Antal inlägg : 50
Registreringsdatum : 10-08-20

Till överst på sidan Gå ner

Ur en misshandlares perspektiv: Empty sant!

Inlägg  Caroline sön aug 29, 2010 3:23 am

Så himla sant det kändes ända in i stjälen!!
Är glad att du finns här knorpan
KRAM

Caroline

Antal inlägg : 56
Registreringsdatum : 10-08-27

Till överst på sidan Gå ner

Ur en misshandlares perspektiv: Empty Misshandlarens perspektiv

Inlägg  Cicki sön aug 29, 2010 7:41 pm

Ja du knorpan så rätt det där är!

Han visste vad han talade om herr Isedal.

Och ju mer man tänker på det desto mer känner man igen honom, x et, och hans beteenden utifrån de punkterna.

Men sedan är jag också lite tveksam till att man ska tillskriva honom att vara svag, sårad och så. Då är det ju plötsligt en ursäkt att få bete sig. "Min trasiga barndom" är ingen ursäkt. Det är ingen ursäkt att man blivit sviken eller att man har föräldrar som slagit, eller varit missbrukare eller så.
Det är dom som skyller på det, men som du Knorpan skrivit innan... deras liv är deras ansvar.

Det är deras ansvar att bete sig korrekt och som man ska. De kan inte skylla på deras föräldrar, tidigare X, eller något annat. För hur skulle det se ut om man t ex gick in och rånade en bank på massa pengar och sedan skyllde på att "men jag hade inga pengar när jag var liten". Ska det då vara ok att råna en bank??

Dom är experter att få oss att tro på just det där att det är synd om dom.

Vi får inte ens börja tänka i dom banorna längre!! Vi måste kämpa att förstå att det är dom det är fel på, inte deras förflutna eller på oss.

Dom projicerar skuld och skam på allt annat än sig själva och det är därför de kan fortsätta att misshandla och kränka utan att känna någon som helst skuld eller skam själva.

Så heja på alla tjejer som finns där ute. Det är INTE er skuld. Det är DERAS!!!

Kramar
Cicki

Cicki

Antal inlägg : 27
Registreringsdatum : 10-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Ur en misshandlares perspektiv: Empty japp

Inlägg  Caroline sön aug 29, 2010 7:51 pm

GIRLPOWER:) helt rätt cicki!
Kramar

Caroline

Antal inlägg : 56
Registreringsdatum : 10-08-27

Till överst på sidan Gå ner

Ur en misshandlares perspektiv: Empty GIRL POWER..

Inlägg  Cicki sön aug 29, 2010 7:56 pm

HELT rätt Caroline!

Mer Girl Power om jag får be Very Happy

Och tillsammans blir man starkare. Så är det. Så mycket som Tuvorna har hjälpt mig i min process från att ha stått i begrepp att ta mitt liv till idag då jag faktiskt kan stå utan att tänka tanken längre. Det är inte illa!!

Mycket tack vare Tuvor, väldigt nära vänner och familj, och några till som funnits för mig i detta.

Så om vi peppar så jädrans så mycket Girl Power det kan bli!!!

Kramar

Cicki

Antal inlägg : 27
Registreringsdatum : 10-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Ur en misshandlares perspektiv: Empty stolt!!

Inlägg  Caroline sön aug 29, 2010 8:05 pm

Ja och det skall du vara stolt över Cicki! Jag är i alla fall JÄTTE stolt över dig skall du veta och det tror jag att alla andra är oxå sunny Vi måste hålla ihop och stötta varandra!!
*Kramisar

Caroline

Antal inlägg : 56
Registreringsdatum : 10-08-27

Till överst på sidan Gå ner

Ur en misshandlares perspektiv: Empty Stolt..

Inlägg  Cicki sön aug 29, 2010 8:09 pm

... nåja stolt är jag kanske inte, men innerligt tacksam!!

Och du Caroline, du har också gjort något som jag är så tacksam över att du orkat!! Jag orkade inte lämna av egen kraft men du tog hjälp när du behövde och lämnade, och därmed tog ansvar för ditt liv.

Det är så strongt!!!

POWER girl!! cheers

Cicki

Antal inlägg : 27
Registreringsdatum : 10-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Ur en misshandlares perspektiv: Empty Sv: Ur en misshandlares perspektiv:

Inlägg  Knorpan mån aug 30, 2010 12:14 pm

Jag förstår vad du menar Cicki.

Jag ser det mera som en förklaring till deras beteende, absolut ingen ursäkt på något sätt.
Och i och med att jag har en förklaring till deras beteende så förstår jag hur "obotliga" de är, vilket stärker mig i mitt beslut att lämna. Smile

Knorpan

Antal inlägg : 50
Registreringsdatum : 10-08-20

Till överst på sidan Gå ner

Ur en misshandlares perspektiv: Empty skrev fel..

Inlägg  Knorpan mån aug 30, 2010 12:19 pm

..vilket stärker mig i mitt beslut att jag HAR lämnat ska det stå, så ingen missuppfattar... Smile

Knorpan

Antal inlägg : 50
Registreringsdatum : 10-08-20

Till överst på sidan Gå ner

Ur en misshandlares perspektiv: Empty Taskig barndom..

Inlägg  Cicki tis aug 31, 2010 11:30 pm

Läste just en artikel om Morgan Alling, ni vet han som var med i Tippen, och i Let´s dance mm.

Han hade en riktigt jävlig barndom och har skrivit en bok om det, Kriget är slut.
Det var i Tara, artikeln var. Och där finns ett citat från honom: " En taskig barndom kan alla ha, men den får inte bli ett alibi för att bete sig som en idiot".

Precis så är det!

Men jag förstår att man behöver ha någon slags förklaring till varför de beter sig som de gör. Jag väljer att se dem som sjuka. De har en psykisk sjukdom, psykopatisk, narcissistisk eller liknande. Jag läste mycket om det och det hjälpte mig. Att se alla tecken på just en sjukdom eller ett fel i hjärnan hos dom. För normala män gör inte som dom gör.

Men så länge man håller sig borta, lämnat är lämnat och man ska inte tillbaka, så funkar vilken förklaring som man kan ta till sig.

Kramar

Cicki

Antal inlägg : 27
Registreringsdatum : 10-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Ur en misshandlares perspektiv: Empty Sv: Ur en misshandlares perspektiv:

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet