TuvaForum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Har lämnat nu....

5 posters

Gå ner

Har lämnat nu.... Empty Har lämnat nu....

Inlägg  Caroline fre aug 27, 2010 2:09 am

Hej alla tuvor.Jag har saknat forummet!! Idag lämnade jag. Pappa kom och hjälpte mig att ta mina saker och gå sen ner till polisstationen... det var jätte jobbigt..mår inte alls bra just nu och känner skuld, skam och besvikelse. Är så ledsen och vill bara ringa till honom!Han har ringt till mig pappas mobil massa gånger och till min. smsat och gråtit på min telefonsvarare. Troddeinte att det skulle vara så svårt och det har inte ens gått ett dygn!!!Nu måste jag försöka sova. Är sliten och utmattad. Skriver mer imorgon-
Natt kramar

Caroline

Antal inlägg : 56
Registreringsdatum : 10-08-27

Till överst på sidan Gå ner

Har lämnat nu.... Empty Sv: Har lämnat nu....

Inlägg  Knorpan fre aug 27, 2010 3:30 pm

Ja man känner skuld och skam i såna här situationer. De här männen är så bra på att skuldbelägga oss, och iom att de osynliggör våldet så ger det oss skamkänslor.
Jag minns inte vad du har varit med om riktigt, men du är så stark som har tagit steget att gå, och dessutom polisanmält, för jag förmodar det var det du gjorde på stationen?
Nu måste du fortsätta vara stark och införa nollkontakt med så du kan läkas ifred.
Dvs även om du inte svarar på hans samtal, så ska du inte heller lyssna på hans telesvar. helst inte lyssna alls, men bättre att ngn annan lyssnar isåfall och återberättar för dig. Då slipper du höra hans spelande ömkande offerröst, som ju ger dig skuldkänslor. Klart han gråter och spelar ledsen nu, han har förlorat dig som han misshandlat, såna här män behöver någon nära att trycka ner för att lura sig själv att de mår bra.
Låt ngn annan läsa dina sms med. Det gör det hela lite lättare iallafall för dig att minska ner dina skuldkänslor tror jag.
Var beredd på att han kommer ringa alla och berätta SIN histora nu.

De här raderna tycker jag är så bra skrivna av Per ISDAl även grundare till ATV.
Ur en misshandlares perspektiv:
•Jag känner mig liten och övervinner det genom att göra henne ännu mindre
•Jag är rädd och bemästrar det genom att inge henne ännu större rädsla
•Jag är sårad och läker såren genom att kränka henne
•Jag fruktar att bli övergiven och lindrar det genom att sätta handbojor på henne
•Jag är beroende av henne och tacklar det genom att göra henne beroende av mig
•Jag är maktlös och tacklar det genom att ta makt och kontroll över min omgivning

Tala om för dina nära anhöriga att du infört(om du nu gör det) nollkontakt och vad det innebär. Om du orkar och kan, be de att vara korta mot honom helst av allt inte prata med honom alls, utan de kan ex hänvisa honom till psykolog om han behöver hjälp.
För även om dina anhöriga lyssnar bara på honom, så kommer de med stor sannolikhet att återberätta för dig vad han har sagt och gjort.
De har också ett behov av att älta detta.
Det påverkar din läkning. Han påverkar dig indirekt och det är det han vill med att ringa runt nu.

Var stark nu, kramar Knorpan!


Knorpan

Antal inlägg : 50
Registreringsdatum : 10-08-20

Till överst på sidan Gå ner

Har lämnat nu.... Empty tack

Inlägg  Caroline fre aug 27, 2010 5:49 pm

Tack så mycket för svaret...skall försöka atttänka "negativt" om honom. Detär bara så lätt att glömma vad han gjort och tycka synd om honom när jag hör hans ynkna röst. Det finns hela tiden en röst inom mig som säger:tänk om han verkligen skulle ändra på sig denna gången?? Tänk om jag lämnar och aldrig får veta?? SKall jag kanske ge honom en sista chans??

Funderar också på att tillbaka polisanmälan, vill ju inte förstöra hans liv...vet intenågontig ust nu förutom att jag mår jätte dåligt och är trasig inombords och utombords..Känner mig som en färglös trasa som hängt ute i vind, regn, kyla och snö, som någon glömt bort i några års tid..Vill bara att solen skall göra mig varm igen, känna hur jag får färgen tillbaka.

Caroline

Antal inlägg : 56
Registreringsdatum : 10-08-27

Till överst på sidan Gå ner

Har lämnat nu.... Empty Sv: Har lämnat nu....

Inlägg  Knorpan fre aug 27, 2010 7:26 pm

Jag gjorde som så att jag tänkte på honom som sjuk. Jag har inte tänkt negativt eftersom vi har barn ihop och jag vill inte att mina tankar ska prägla hns relation till pappan.

Javisst man glömmer så lätt. Därför är det bra att skriva ner det som faktiskt hänt, allt! Förminska ingenting, och när man tvivlar så läser man detta.

Nej han ska inte ha ngn chans. Du ska läka nu tycker jag.
Jag vet att man hoppas i det sista på att de ändrat sig, hoppet är det sista som överger oss.
Men hur många chanser ska de få? Det viktigaste för dig är DU att du mår bra eller får en chans att göra det igen.
Han var en anledning till att du lämnade samt polisanmälde eller hur? Du har gjort två stora viktiga modiga val i livet, det tyder på en enorm kraft och vilja till att få det bättre, samt en självinsikt att det var det bästa för dig nu.



Åh försök vara stark nu med polisanmälan.. Det är en tydlig markering till X som talar om att han gjort fel. Jag är djupt "imponerad" av att du vågat anmäla. Det är verkligen modigt och starkt av dig! Jag önskar att jag var lika modig....

Vet du, han tar ansvar för sitt liv och du tar ansvar för ditt liv.

Nu ska du ta hand om dig själv bara. har du något samtalsstöd?
Jag tycker det är oerhört viktigt att du har någon att prata om som kan sätta ord på varför du känner som du känner.
Har du pratat med någon kvinnojour?
Har ni ATV(Alternativ till våld) i eran kommun?

Ja du är trasig nu, det blir man i en sådan här relation. Han har trasat sönder dig. Nu måste du få läka, i lugn och ro, utan honom.
Tids nog kommer solen tillbaka, den gör det.
Tänk jag var i liknande sits för ett par månader sen, och jag börjar se det ljusna bakom gardinerna nu. Smile
Kramar Knorpan




Knorpan

Antal inlägg : 50
Registreringsdatum : 10-08-20

Till överst på sidan Gå ner

Har lämnat nu.... Empty tack

Inlägg  Caroline lör aug 28, 2010 1:52 am

Tack för ditt svar Knorpan. Nu ringde han igen runt tolv tiden ikväll. Antagligen kanske han har druckit, jag vet inte. Min pappa skickade ett mail till honom ang att han måste betala halva hyran nu. Han bor kvar i min lägenhet. Men eftersom vi är gifta har han ju rätt till att bo där så för attslippa mera bråk åkte jag bara för att bo hos pappa(han bor 4 timmar från min man). Han harså klart inte svarat på mailet...jag vet att han kollar mailen flera gånger om dagen!! Han tänkte nog att om han inte svarar på mailet skulle jag bli orolig och svara ikväll när han ringde. Stängde av min mobil nu så att jag inte ser om han ringer fler gånger. Skall försöka titta på någon film nu och koppla av.Många kramar

Caroline

Antal inlägg : 56
Registreringsdatum : 10-08-27

Till överst på sidan Gå ner

Har lämnat nu.... Empty Sv: Har lämnat nu....

Inlägg  Knorpan lör aug 28, 2010 11:27 am

Du e duktig du!
kunde du koncentrera dig på någon film igårkväll?
Det är bra att försöka sysselsätta sig, så inte tankarna skenar iväg åt fel håll.
Har du bra kontakt med din pappa. så du kan prata med honom?
Har du andra du kan prata med?
Det är ovärderligt om man har någon att prata med.
Lite knepigt det där med kontakten pga av hyran tycker jag. Har du råd att betala själv så slipper du den kontakten?
Blev du orolig när han inte svarade på mailet?
Om du sätter på telefonen nu, be någon annan att reka smsen och telesvarmeddelanden först!
Det är så lätt att bli manipulerad annars, när de med gråtmild stämma lovar guld och gröna skogar.
Men om du pallar så stoppa ner din telefon i en låsbar låda, och ge nyckeln till ngn annan....;-)

Om du bor ngnstans i sthlm norrort eller runt kalmar finns ngt som heter ATV.(alternativ till våld, per isdal är grundare)Kanske finns på flera ställen? (svara inte ja eller nej här, för vi vill inte lokalisera dig) De är inriktade på mäns våld mot kvinnor och erbjuder gratis samtalsstöd. Du kan ringa socialtjänsten med i din kommun och fråga om de köpt in tjänster från ATV eller annan verksamhet. Du kan ringa anonymt och fråga vilken hjälp de erbjuder våldsutsatta kvinnor.
Tyvärr tar inte alla kommuner sitt ansvar..bara så du vet. Men det borde åtminstone finnas en kvinnojour som du kan ringa/kontakta. De har bra erfarenhet av detta.
Kramar Knorpan

Knorpan

Antal inlägg : 50
Registreringsdatum : 10-08-20

Till överst på sidan Gå ner

Har lämnat nu.... Empty till Knorpan

Inlägg  Caroline lör aug 28, 2010 2:22 pm

Ja jag har både pappa och hans fru och dem är väl insatta i detta och har dessutom erfarenhet pg.a sitt jobb så det känns skönt. Jag har kontakt med kriscentrum för kvinnor per telefon. Dessutom har jag kontakt med en man från kriscentrum för män. Min man gick på kriscentrum (vet ej om han fortfarande går) och när han började gå, fick jag också en kontaktperson där som ringde mig en gng i veckan.

Ja det känns inte bra att han inte svaratpå mailet min pappa skickade. Han ringde bara en gng igår vid tolv på natten, inget mer. Antagligen svarade han inte på mailet för att han trodde att jag då skulle svara när han sen ringde på natten. Dessutom vet han att min pappa sover vid den tidpunkten. Min pappa sköter all kontakt med honom och jag känner mig trygg med det. Han MÅSTE betala hälften eftersom han bor i MIN lägenhet.

Jag tittadelite på film och sen hade jag köpt ett block under dagen så att jag skrev lite i den. Idag skall vi gå ut och ta en kaffe. Min katt är med mig och han verkar må mycket bättre. Han blev ju påverkad och rädd av allt bråk.

Tack för ditt stöd, det betyder VÄLDIGT mycket för mig!
Kramar

Caroline

Antal inlägg : 56
Registreringsdatum : 10-08-27

Till överst på sidan Gå ner

Har lämnat nu.... Empty Sv: Har lämnat nu....

Inlägg  Knorpan sön aug 29, 2010 2:05 am

Hej,
Hoppas du har sovit gott inatt.
Jättebra att du har kontakt med ett kriscentrum och att du har bra stöd från din pappa med fru.
Fortsätt upprätthålla den goda kontakten. Smile


Jag förstår att du känner att han är skyldig dig att betala hälften, men låt säga han vägrar, och bara går med på det om han får prata med dig först?
Då tycker iallafall jag du ska släppa "prestigen", och "skita i" honom under förutsättning att du har ekonomi för det.

Tror du att du kan sätta ord på varför det inte kändes bra att han inte mailade, utan att avslöja några detaljer? Du behöver inte göra det för mig, men gärna för dig själv. För vet du exakt vad du tyckte var obehagligt och varför så är det lättare för dig att jobba med de känslorna, och då kanske med stöd av kriscentrum.

En sak till angående nollkontakt; då har man inget sagt eller gjort som de kan vända emot en vid senare tillfälle, ex rättstvist eller så.
Tala om för din pappa att han bara är saklig och konkret vid kontakt, att han inte lägger in några känslomässiga värderingar. Sånt göder deras egon förstår du, när de känner att du påverkas.
Kom ihåg raderna skrivna av Per Isdal...


Bra Caroline att du skriver ner saker i ett block. Det hjälper ditt minne samt är bra att gå tillbaka till när tvivlet sköljer över en, för det gör det emellanåt.
Om du orkar, försök identifiera de olika känslorna såsom Skuld, skam, rädsla, sorg och ilska.
Du kommer känna av alla de här stora starka känslorna, och det är jobbigt. Men kan du bara identifiera de så är det lättare att acceptera dem.
Nu ska jag förståss inte ta för givet att du skrev ner händelser ang. X. Jag tycker det är bra vilket fall att du skriver, för det rensar lite i huvudet tror jag.


Hoppas du kom iväg på litet kaffe igår och att det smakade gott!
Ja jag tror djur känner av när stämningen är tryckt hemma. Klappa lilla kissen extra från mig. Vi hade också en katt ihop, tack å lov så har jag inga känslomässiga band till den, men jag tänker på den ibland ändå.(Den bor kvar)



Kramar Knorpan




Knorpan

Antal inlägg : 50
Registreringsdatum : 10-08-20

Till överst på sidan Gå ner

Har lämnat nu.... Empty jag har lämnat nu

Inlägg  Mimmi195 sön aug 29, 2010 9:03 am

Tänk som en missbrukare, jag ska ta en dag, en timme, en minut i sänder. Jag ska i vart fall inte kontakta honom idag, så triggar du inte ditt beroende av honom. Bra skrivet om rättstvister, har ni barn får du iskallt vänta dig en vårdnadstvist, och då kommer allt du sagt, skrivit, mailat, smsat att vändas mot dig. Så låt dig inte dras in i det. Han kommer inte att förändras tro mig. Om du går tillbaka så går du tillbaka till samma relation , fast nu föraktar han dig ännu mer för att du visar dig svag och låter dig manipuleras än en gång. Så det kommer bara bli värre. hårda ord men tyvärr sant . Lycka till, det går att få tillbaks ett nytt liv-det vet jag av egen erfarenhet. Jag har aldrig varit så lycklig som nu!

Mimmi195

Antal inlägg : 2
Registreringsdatum : 10-08-29

Till överst på sidan Gå ner

Har lämnat nu.... Empty skall försöka..

Inlägg  Caroline sön aug 29, 2010 4:40 pm

Ja det enda som gör detta svårt för mig är det dåliga samvetet...vad jag försöker göra är att tänka på allt det elaka han gjort. Har även gått till det gamla forummet och läst vad jag skrev för 8 månader sedan. Då skrev jag att jag inte hade mer energi men tänk att jag stod ut 8 månader till! Kunde också se hur våldet/psykiskt/ingen respekt har ökat avsevärt. USCH det är som att läsa något som inte är sant, händer inte i verkliga livet!!
Kramar

Caroline

Antal inlägg : 56
Registreringsdatum : 10-08-27

Till överst på sidan Gå ner

Har lämnat nu.... Empty re: skall försöka

Inlägg  Mimmi195 sön aug 29, 2010 8:42 pm

Försök komma ihåg att du inte har något att ha dåligt samvete för. Du har rätt att försöka skaffa dig ett bättre liv, ja kanske är du tillockmed skyldig dig själv det!
Kram

Mimmi195

Antal inlägg : 2
Registreringsdatum : 10-08-29

Till överst på sidan Gå ner

Har lämnat nu.... Empty mimmi

Inlägg  Caroline sön aug 29, 2010 8:56 pm

Skall försöka tänka på det nästa gång mitt dåliga samvete spökar, tack Mimmi Very Happy

Caroline

Antal inlägg : 56
Registreringsdatum : 10-08-27

Till överst på sidan Gå ner

Har lämnat nu.... Empty Skyldig sig själv ett bra mående

Inlägg  Cicki sön aug 29, 2010 9:50 pm

Ja Mimmi, som du skrev till Caroline, vi är SKYLDIGA oss själva att må bra.

Jag tänker på en sketch som var en gång på tv och som jag ofta vrider till så att orden passar mig i den situation jag nu är:

det sas: Alla bara tänker på sig själva... det är bara jag som tänker på mig!

Och det var något man skrattade åt för det lät ju så dumt. Då är man ju ego själv ju....

Men nu när jag tänker på det, så är det faktiskt så att under den tid som varit med xet så har man inte alls tänkt på sig själv någonting. Man har bara fokuserat på att hålla honom glad, lugn, tillfreds, nöjd osv.

Så nu tjejer så tänker vi annorlunda i fortsättningen:

Alla bara tänker på sig själva.. men JAG ska tänka på MIG!
Very Happy

Tjingeling och kram till er alla

Cicki

Antal inlägg : 27
Registreringsdatum : 10-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Har lämnat nu.... Empty så sant som sagt

Inlägg  Caroline sön aug 29, 2010 11:49 pm

Så sant som det är sagt:) Man måste tänka på sig själv i första taget...har i 2 år bara tänkt på honom och hans behov..Har helt glömt bort mig själv och det märks efter 2 års försummning av mig själv! Inte nog med det utan sen få höra av sin "man" att man inte bryr sig om honom eller att man blivit ful eller tråkig!!
GIRLPOWER cheers

Caroline

Antal inlägg : 56
Registreringsdatum : 10-08-27

Till överst på sidan Gå ner

Har lämnat nu.... Empty Om etisk egoism

Inlägg  shir sön aug 29, 2010 11:53 pm

Här är en länk, som vi alla kan lära oss något av:

http://www.egoist.se/alla_egoister.html

Kramar till er alla girlpowers

shir

Antal inlägg : 7
Registreringsdatum : 10-08-25

Till överst på sidan Gå ner

Har lämnat nu.... Empty bra länk

Inlägg  Caroline mån aug 30, 2010 1:40 am

Bra länk Shir! albino
Girlpower

Caroline

Antal inlägg : 56
Registreringsdatum : 10-08-27

Till överst på sidan Gå ner

Har lämnat nu.... Empty Sv: Har lämnat nu....

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet