TuvaForum
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Upphovsrättslagen

4 posters

Gå ner

Upphovsrättslagen Empty Upphovsrättslagen

Inlägg  Sanni tor aug 26, 2010 10:08 pm

Genom att skapa ett forum med samma namn som Tuvaforum begår ni brott mot upphovsrättslagen.

Citerar från http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM

"1 Kap. Upphovsrättens föremål och innehåll

1 § Den som har skapat ett litterärt eller konstnärligt verk har upphovsrätt till verket oavsett om det är
1. skönlitterär eller beskrivande framställning i skrift eller tal,
2. datorprogram,
3. musikaliskt eller sceniskt verk,
4. filmverk,
5. fotografiskt verk eller något annat alster av bildkonst,
6. alster av byggnadskonst eller brukskonst, eller
7. verk som har kommit till uttryck på något annat sätt.
"

Upphovsrätten gäller alltså även hemsidor. Och vet att Tuva även skrev om detta på forumet. Alla texter är hennes, och hon måste bli tillfrågad om de ska användas av någon annan än henne. Namnet Tuva forum ingår i detta.

Vill att ni ska vara medvetna om det..

Tycker att Tuva Forum är TUVAS och bara Tuvas. Starta ett forum med eget namn istället. Eller kontakta Tuva för att få hennes godkännande. Vet att hon inte är speciellt kontaktbar nu, vilket hon säkert har sina skäl till att vara.

/Sanni

Sanni

Antal inlägg : 1
Registreringsdatum : 10-08-26

Till överst på sidan Gå ner

Upphovsrättslagen Empty Fanns redan

Inlägg  Knorpan fre aug 27, 2010 12:00 am

Det här forumet fanns redan på internet, sen 2008.
Det är ingen härinne som modererar eller administrerar det vad jag vet...?
Jag kan bara spekulera i om det var förlagan till vanliga tuvafoum. Det var helt oanvänt innan vi hittade hit, men helt öppet för medlemsregistreringar.

(Jag håller på och skapar ett nytt forum som inte alls heter tuva forum. Det är inte publicerat ännu, och jag funderar på huruvida jag ska åta mig det)

Knorpan

Knorpan

Antal inlägg : 50
Registreringsdatum : 10-08-20

Till överst på sidan Gå ner

Upphovsrättslagen Empty Sv: Upphovsrättslagen

Inlägg  shir fre aug 27, 2010 8:10 pm

"Upphovsrätten gäller alltså även hemsidor. Och vet att Tuva även skrev om detta på forumet. Alla texter är hennes, och hon måste bli tillfrågad om de ska användas av någon annan än henne. Namnet Tuva forum ingår i detta.

Vill att ni ska vara medvetna om det..

Tycker att Tuva Forum är TUVAS och bara Tuvas. Starta ett forum med eget namn istället. Eller kontakta Tuva för att få hennes godkännande. Vet att hon inte är speciellt kontaktbar nu, vilket hon säkert har sina skäl till att vara."

Det är intressant det du skriver, men det gamla forumet fungerar inte alls, alla länkar är brutna.
Jag ser det här forumet inte som en konkurrent utan som en vikarie tills det gamla forumet har reparerats.
Jag mailade webhotellet och fick följande svar:
Hej!
Jag vet inget om det. Jag ser bara att HTML-koden på sajten är väldigt trasig. Alla länkar är brutna.
Du måste kontakta den som äger sajten och fråga den. Jag har ingen aning varför. Jag lämnar inte ut epostadresser till våra medlemmar.

Vänliga hälsningar
Susanne Jarl

www.recepten.se
www.susnet.se



22 aug 2010 kl. 07.27 skrev Shir.Andersson@gmail.com:

Namn: Shir

Meddelande:

Hej! Jag kan inte komma in på www.tuvaforum.se. 
Man hänvisas hit, när man klickar på siffran som är det enda man får upp. Vad har hänt? När kan man komma in på hemsidan igen? Tacksam för svar om ni vet något eller om ni kan skicka en mailadress till någon som vet. MVH Shir

shir

Antal inlägg : 7
Registreringsdatum : 10-08-25

Till överst på sidan Gå ner

Upphovsrättslagen Empty Tuva forum

Inlägg  Cicki sön aug 29, 2010 8:06 pm

Hmmm.. blir lite besviken och mycket förvånad när jag läser att man bemödat sig att undersöka om upphovsrättslagen för att detta forum inte skulle få finnas...

Kan bara hålla med tidigare skrivare, att detta är ett vikarierande forum. VI vet ALLA att Tuva Forum är Tuvas enorma bedrift, dels att skapa, att lägga in alla texter och att engagera oss alla i det som är viktigt för oss.

TUVA är den som har lyckats göra en sida som har hjälpt så många. cheers

Om Tuva inte kan / orkar / vill administrera sidan under perioder som är svåra så förstår jag i alla fall det innerligt.
Kanske det behövs någon avlastare till henne? För det är övermänskligt att dels hantera forumet, skapa så mycket nytt, administrera och sedan klara av sitt jobb och sig själv och barn.

Men jag säger dock så att det är så viktigt för de som varit på Tuva Forum att ha denna ventil så jag anser att detta forum som Knorpan hittade (redan existerande!!!) är en livsviktig vikarie, och jag tror inte att Tuva misstycker (hoppas jag inte!).

Sedan är det Tuvas sak att i så fall hänvisa till lagen, och då också stänga ner detta forum, då det är hon som i så fall är den som brottet begåtts mot. Eller??

Hoppas i alla fall Tuva återkommer snart och att om någon har kontakt med henne så sänder jag alla mina varmaste hälsningar och styrke kramar till henne!!

Cicki

Cicki

Antal inlägg : 27
Registreringsdatum : 10-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Upphovsrättslagen Empty Sv: Upphovsrättslagen

Inlägg  Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet